Saya tak rajin untuk menuntut ilmu seperti Saidatina Aisyah, saya tak selembut Saidatina Khadijah, saya tak setaat Saidatina Fatimah . Tapi tak mustahil untuk saya dan ' anda ' cuba untuk jadi seperti mereka. InsyaAllah.| Jangan sesekali kita lupakan Al-Quran, takut nanti Al-Quran lupakan kita, siapa nak tolong kita di akhirat kelak? | Doakan mereka yang sedang berjuang mati-matian di Palestin sanaa, insyaAllah sama-sama kita berdoa. | A true dreamer is the one who will never stop dreaming and works very hard to make their dream comes true...
Monday 20 May 2019

Menanti 10 hari terakhir Ramadhan.

Hyep assalamualaikum !

Macam mana puasa you guys? Masih bertahan tak? Relaks, relaks, ni baru hari ke-15. Baru 15 hari je puasa belum setahun huehuehue. Tahniah Hana ucapkan pada korang yang baru mula berjinak untuk tunaikan kewajipan berpuasa tahun ini. Jangan terkejut ! Memang ada yang baru mula berhijrah nak puasa, contohnya orang yang baru masuk Islam, kanak-kanak dan orang yang bertaubat kembali pada jalan Allah ;).

Tahu tak kenapa Allah jadikan puasa ni sebulan? Semalam Hana dengar ustaz cakap, sebab sifat manusia ni dia tak suka buat benda berterusan. Siapa ja mampu istiqamah? Baru mula berjinak baca 1 juz sehari daripada langsung tak pernah baca bolehke istiqamah terus sampai bila-bila? Baru mula pakai tudung labuh harini, esoknya tengok tudung Ariani lawo ! Masih yakin boleh istiqamah? Susah kan?

Sebabtu Allah jadikan Ramadhan ni 30 hari supaya dapat didik diri individu tu buat benda yang tak pernah buat secara 30 hari berturut-turut. Takdanya skip sehari nak cuti dari kewajipan. Sebab dalam sebulan ni lah bila kita buat secara berterusan ja dia jadi sebati dalam jiwa kita. Walaupun lain orang lain tahap dia punya keimanan bila berpuasa tu, at least every each of us belajar satu benda, untuk terus buat perkara yang sama berterusan.


(sumber : weheartit)

Hana sendiri jujurnya walaupun dah tiga tahun dalam tarbiyah, masih belum istiqamah nak baca 1 juz sehari. Malunya, hiks ! Azam Ramadhan Hana kalini memang nak cuba berterusan bagi dapat khatam sebulan. Alhamdulillah buat masa sekarang masih lah berterusan walaupun dah ketinggalan kereta api beberapa juz. At least, kita mencuba dan terus mencuba daripada tak cuba langsung kan?

Cakap pasal Ramadhan jugak kita tak lari dari nak buat bulan ni jadi lubuk permintaan doa pada Allah. Macam-macam weyh nak mintak ! Kalau boleh nak mintak tu tak habis. Yelah dah sepanjang Ramadhan ni dimakbulkan doa ! Mintak jelah haha dah nama pun manusia memang tamak gamaknya. At least kita tamak mintak pada Allah kan? Dah nak mintak tu kena lah buat baik jugak in return, buat semaksima amal yang mampu untuk seiring dengan doa kita.

Ada orang kata, eh! Buat amal sebab nak mintak doa konon. Tak ikhlas ! Eh, ikhlas tu kita ka yang tentukan? Boleh jadi amal kita selama 30 hari ni lah pendorong bulan lain kita rasa bosan kalau tak buat amal-amal tu jadi last-last buat jelah sebab rasa kosong. Haa kan dah istiqamah tuuu.

(sumber : google image)

Best kan banyak gila waktu boleh berdoa! Tashabar kan. Kalau tak mampu hafal apa yang kita nak mintak masih sempat buat list doa. Tampal kat tempat kita selalu solat atau buat salinan to bring one wherever you go.

Yang peliknya Hana tak tahu kenapa, Hana mintak doa-doa Hana ada yang Hana nak dimakbulkan 10 hari terakhir Ramadhan. Boleh je sebenarnya doa mintak minggu ke-3 Ramadhan ke atau sekian-sekian. Tapi entah! Rasa macam mungkin sebab Hana tengah belajar jadi penyabar, so Hana nak cuba sabar dengan permintaan. Yakin dan sabar Allah akan makbulkan juga nanti. Lagipun nak doa tak boleh terburu-buru kan ! Macam harini doa esok nak Allah cepat makbulkan. Tak bolehlah camtu. Nak amik duit kat atm pun kena beratur inikan pulak nak mintak doa yang berbillion lagi umat Islam duk mintak. Uhuhu.

Hana kongsikan 5 doa utama yang Hana sangat-sangat mintak pada Allah Ramadhan ini supaya korang yang baca sekarang ni tolongler aminkan ! Hehe :

"Ya Allah, bagilah hambaMu yang bernama Hana Shuhada Binti Sarizat ni dapat :

-Dikurniakan suami yang baik, jaga ikhtilat, beriman, berharta, hensem, setia, tak panas baran dan sangat sayang pada dia dan takkan tinggalkan dia ya Allah. 

-Grad on time pada November 2019

-Buat thesis dan viva dengan baik 23/5 ni hantar dan viva 27/Mei

-Kerja tetap as soon as habis belajar in the middle of July, dapat boss baik, staff baik, surrounding baik dan gaji pun baik.

-Bisnes semakin okey dan income sebulan lepasni at least 10k.

Aaminn ya rabbal alamin...

(sumber : google image)

Thank you korang! Comelnya tolong doakan Hana. Moga-moga orang yang baca ni dikurniakan syurga Firdaus dan hidupnya tenang di dunia, dan berjumpa Hana suatu hari nanti !

Kalau korang yang baca ni sporting, jangan lupa tinggalkan pesanan kat chat box atau komen nama panjang dan doa apa korang nak mintak. In sha Allah Hana selitkan dalam doa Hana.

Semoga Ramadhan kali ni sangat bermakna buat kita ! Tempuhi baki hari yang ada ni dengan penuh keimanan dan sabar <3 Bertemu lagi dalam entry akan datang hihi.

0 comment: