Saya tak rajin untuk menuntut ilmu seperti Saidatina Aisyah, saya tak selembut Saidatina Khadijah, saya tak setaat Saidatina Fatimah . Tapi tak mustahil untuk saya dan ' anda ' cuba untuk jadi seperti mereka. InsyaAllah.| Jangan sesekali kita lupakan Al-Quran, takut nanti Al-Quran lupakan kita, siapa nak tolong kita di akhirat kelak? | Doakan mereka yang sedang berjuang mati-matian di Palestin sanaa, insyaAllah sama-sama kita berdoa. | A true dreamer is the one who will never stop dreaming and works very hard to make their dream comes true...
Saturday 9 August 2014

Kalau Haid Pun Kena Solat? PENTING !

Hyep assalamualaikum !

Alhamdulillah hari yang tenang walaupun bercampur baur dengan kesihatan yang tak berapa nak baik.

'Double what??! Kalau haid pun kena solat ?' Jerit Bedah.

'Bukan kena solat. Kena ganti solat :>' Jawab Tipah.

Ramai antara kita gegirls ni tak tahu menahu bab ni. Hana sendiri baru tahu perkara ni daripada Ustazah Nor Azah merangkap ustazah hebakk(loghat Ganu mungkin ?)  kat sekolah titew.

Haa, waktu tu ustazah ada bertanya kot-kotla kami ada nak tanya apa-apa . Jadi, Hana terpanggil dalam fikiran yang dibelenggu kemusykilan untuk bertanya.

'Ustazah, saya ada baca haritu, katanya kalau kita lewatkan mandi wajib pun kena qada' solat ek?'

Haaa, ustazah pun mula menerangkan kepada gegirls dan juga boboys yang nak dengar. Jadi dengan izin Allah, Hana nak kongsi sikit kat semua secara mudah untuk difahami.

Sebelum Haid.

Al-kisahnya dah masuk waktu solat Zohor. Kita ni pun duk lengahkan waktu solat Zohor. Nak tengok Elly dan Epit katanya. Sampailah pukul 3 petang idok solat lagi. Tiba-tiba rasa nak terbuang jadi pergilah toilet lalu keluarlah darah haid. Maka waktu itu, ramai antara kita gegirls ni anggap ' Ah, yey, dah mai peod, takyahla solat Zohor dah hewhew' 

Haaa, sebenarnya pahaman kita tu salah. Bila kita datang haid waktu macam tu sedangkan sepatutnya sebelum tu kita dah kena tunaikan solat Zohor jadi kita wajib qada' Zohor tu lepas habis haid nanti sebab kita dianggap MELENGAH-LENGAHKAN WAKTU SOLAT. Allahuakhbar, mampuih noh. Jadi tak kira lah waktu bila pun sama ada Subuh ka Asar ka kalau dah lengahkan tu tiba-tiba haid pulak kena ganti jugak.


Selepas Haid.

Al kisahnya harini ekau dah boleh mandi wajib sebab dah kering. Jadi ekau nak bangun Subuh lah kononnya mandi wajib waktu Subuh. 'Haa, aku mandi wajib waktu subuh ni lepasni solat subuh jelah'

Gegirls ku sayang. Bila kita target Subuh tu kita nak mandi wajib tapi kita taktau sebenarnya dalam pukul 4 pagi tu kita dah kering ka maknanya dalam waktu isyak tu kita dah kering dan sepatutnya time tulah kita mandi wajib tapi disebabkan kita tangguh sampai ke Subuh jadi kita kena qada' dua waktu solat sebelum Subuh iaitu Isyak dan Maghrib. Haa, maksudnya kat sini sama lah jugak macam contoh sekarang ni kamu tengah tonton cerita Elly dan Epit, tapi waktu ni kamu dah yakin kamu kering dan boleh mandi wajib tapi kamu tangguh sampai waktu Maghrib baru kamu nak mandi wajib jadi wajiblah kamu mengqada'kan dua waktu sebelumnya iaitu Zohor dan Asar.


Ha, itu aja yang Hana boleh kongsikan. Nak cerita lebih-lebih tak berilmu lagi. Bab yang ni kamu kena tanya pakar ilmu fekah. Carilah ustazah-ustazah yang pakar bab Fekah ni. Benda ni jangan amik remeh tau wahai sekalian sayangku hawa, sebabnya Hana sendiri tak tahu. Jadi maknanya Hana ni dah banyak kena ganti solat ni haa sebab diri ni bukannya istiqamah sangat dalam bab mengawalkan waktu solat ye dak. Apa-apa pun mohon rujuk yang arif. Mohon sangat. Wallahualam.

#PENTINGUNTUKAMIKTAHU ! :)



0 comment: