Saya tak rajin untuk menuntut ilmu seperti Saidatina Aisyah, saya tak selembut Saidatina Khadijah, saya tak setaat Saidatina Fatimah . Tapi tak mustahil untuk saya dan ' anda ' cuba untuk jadi seperti mereka. InsyaAllah.| Jangan sesekali kita lupakan Al-Quran, takut nanti Al-Quran lupakan kita, siapa nak tolong kita di akhirat kelak? | Doakan mereka yang sedang berjuang mati-matian di Palestin sanaa, insyaAllah sama-sama kita berdoa. | A true dreamer is the one who will never stop dreaming and works very hard to make their dream comes true...
Friday 20 March 2015

Jangan Hanya Berdiam. Kongsi !

Hyep assalamualaikum !

Panas sungguhkan harini, ish ish . Eh, nanti ada orang akan cakap 'panas lagi kat padang mahsyar'.

Ambui. Hihi. Panas-panas cemni panas lagi hati Hana nak bersuara nih.

Ramai sekarang ni Hana tengok alhamdulillah dah berubah. Ya, ramai yang dah berubah. Mula bertudung labuh semua. Mula pakai stoking. TAPI  ! Ha, ada tapi tu. TAPI ini tidak bermaksud korang terlepas daripada tanggungjawab korang sebagai seorang Muslim Muslimah.

Sedang kita seronok dengan perubahan kita, kita rasa selesa. Lupakah kita ada lagi saudara-saudara seislam dengan kita yang masih di belakang. Masih keliru dalam kehidupan depa. Uish cenna tu?


Ada yang masih tak tutup aurat lagi. Ada yang masih solat tak cukup lima waktu lagi. Ada yang kurang ilmu agama. Takkan kita nak biar ja depa terkapai-kapai dalam dunia ni? INGAT. Kita ni share satu bumi, share satu ayaq ( yang mai dari laut tu). Share jenis oxygen yang sama.

Takkan ilmu tamau share kot? Bila kita dah berubah tu bermaksud ilmu kita dah mula bertambah. Pehtu nak buat? Nak peram buat pekasam? Kongsilah dengan kawan-kawan. Tarbiyah weyhh. Bukan bermaksud kalau kita banyak bercakap, banyak beringat dengan kawan-kawan kita ni annoying. Dak ehh sapa cakap macam tu mentaliti dia tu kena campak ke laut.

Kononnya kalau kita dah berubah, kita kena jadi pendiam ja. Diam angguk geleng-geleng. Pastu apa yang kita keluarkan? NOTHING. Memang Islam ajar kita supaya banyak berdiam. Tapi berdiam kalau tadak benda penting nak cakap. Kalau ada perkara atau ilmu kita nak share, takkan nak diam kot?



Hana tengok mentaliti masyarakat kita sekarang suka ingat orang yang banyak bercakap ni annoying. Orang yang banyak berdiam ni baik. Tak salah berdiam, tapi dengan berdiam kita dapat sumbang apa-apa ka dekat Islam? ADAKAH PEJUANG HANYA BERDIAM DIRI?

TIDAK.

Yang namanya pejuang tu dia kena banyak usaha. Banyak menyumbang. Jangan hanya berdiam. Tolong kawan-kawan kita yang terkapai-kapai tu sama. Bila kita ingatkan orang maka kita akan sentiasa beringat kat diri sendiri jugak. MALU? Tu ha Moment Wechat ada, Instagram, Twitter, Facebook. GUNAKAN ia untuk dakwah . Bersuara. Kongsi ilmu dengan kawan-kawan.


0 comment: