Saya tak rajin untuk menuntut ilmu seperti Saidatina Aisyah, saya tak selembut Saidatina Khadijah, saya tak setaat Saidatina Fatimah . Tapi tak mustahil untuk saya dan ' anda ' cuba untuk jadi seperti mereka. InsyaAllah.| Jangan sesekali kita lupakan Al-Quran, takut nanti Al-Quran lupakan kita, siapa nak tolong kita di akhirat kelak? | Doakan mereka yang sedang berjuang mati-matian di Palestin sanaa, insyaAllah sama-sama kita berdoa. | A true dreamer is the one who will never stop dreaming and works very hard to make their dream comes true...
Wednesday 13 June 2018

Memberi Tanpa Alasan.

Hyep assalamualaikum!

Have you ever had a second thought when you're about to do something good?

Bila rasa macam nak buat solat sunat dua rakaat lepas Maghrib ke Isyak, you suddenly fikir hmm nak buat ke, ramai pulak orang.

 Bila nak bagi salam kat mak cik cleaner yang lalu lalang, tetiba fikir hmm segannya tak pernah pun aku bagi salam kat mak cik ni tiba-tiba je nak bagi. Buang tebiat ke?

Bila nak mintak maaf kat lecturer sebab tak hantar assignment yang lepas, kita fikir hmm patut ke aku mintak maaf. Nanti dia ingat aku nak bodek markah pulak sebabtu mintak maaf.

Bila tersakitkan hati mak abah, berat mulut nak mintak maaf tercakap perkara tak sepatutnya.

Bila dah menyusahkan kawan baik, berat mulut nak terima kasih sedangkan kita dah berfikir dah pun nak buat.

Bila setiap kali kita nak berbuat baik, kita asyik fikir ja akibatnya, tak ke kita akan buat keputusan yang berbeza nanti? Macam mana kehidupan kita akhirnya nak berakhir dengan kebaikan kalau asyik ada second thought bila nak buat baik? Aduhh rumitnya !!!

 Banyak lagi sebenarnya perkara baik yang kita bakal dapat ganjaran yang besar tapi kita TERLEPAS sebab second thought kita !


Harini ni Hana nak cakap pasal satu kebaikan yang kita SUSAH nak buat iaitu MEMBERI TANPA ALASAN.

Bila rasa nak belanja kawan, belanja jer walaupun takda sebab kukuh. Bila rasa  nak bagi mak cik tepi jalan yang dah selalu duduk situ (memang dia macam buat part time duduk tepi jalan mintak sedekah) , bagi jer bila rasa nak bagi. Bila dan bila itu ini rasa nak memberi, beri sahaja tanpa alasan.
 Macam mana yang dikatakan tanpa alasan tu? Pada Hana, second thought adalah salah satu alasan kita. PENGHALANG kita ! Jangan fikir kenapa aku nak bagi. Kalau 'aku' rasa nak bagi, bagi sahaja. Niatkan perkara yang baik-baik berlaku dalam kehidupan penerima dan pemberi.

Kadang ada yang menipu, dah selalu sangat mintak sedekah kat situ, tapi kalau kita rasa nak bagi jugak something, bagilah. Tapi pesanlah pada orang tu.

"Dik, gunakan duit ni untuk benda baik-baik. Jangan guna duit ni untuk benda-benda tak elok."

Lepastu terserah, bagilah.

Dulu Hana sangat ekstrim. Hana fikir tak guna betul orang yang mintak sedekah ni semua dahla malas bekerja tapi mintak sedekah jer kerja. Orang Malaysia ni ramai baik-baik sangat sebabtu yang ramai buat jahat.

Tapi bila Hana dah lalui banyak perkara dalam kehidupan. Hana mula sedar perkara yang jelas. Bukankah Allah dah janji perkara yang baik selalunya berakhir juga dengan perkara yang baik? Cuma jalannya perlu jelas dan keyakinan perlu ada.

Kalau kita memberi sahaja tanpa sedikit pengisian kepada penerima, memang umpama jalan cerita yang kosong. Kalau kita rasa ragu-ragu, instead of ragu-ragu bagilah nasihat dan doa pada si penerima. Kalau nak tanya pasal status si peminta sedekah macam orang yang duk mintak wakaf tapi kita tak tau status sebenar pusat dia tu wujud atau tidak, tanyalah elok-elok. Tidak perlu memaki hamun. Pada Hana, ini cara untuk bagi yang nak memberi tapi ragu-ragu.



Untuk kes kalau kita ada banyak hajat kita nak Allah tunaikan, untuk orang yang rasa tak bahagia, untuk orang yang rasa kosong, memberilah tanpa ragu-ragu. Jumpa saja sapa-sapa yang meminta, bagilah tanpa persoalan dan niatkan dalam hati berkenaan hajat-hajat kita. Hana pernah dengar radio ikim, ustazah tu kata kalau kita ni nak sangat anak, dah lama tak dapat-dapat jugak, kena banyak bersedekah. Kalau kita ni susah, tak kaya-kaya jugak pun sama kena banyak bersedekah.

Allah dah berjanji, sedekah ni tidak akan mengurangkan harta bahkan rezeki kita akan bertambah dan memanjangkan umur. Percayalah pada janji Allah, kalau nak kaya, nak sihat, nak itu ini. Sedekah ! Memberilah tanpa alasan.

Hinanya kita ni bila macam-macam hajat kita nak Allah tunaikan tapi kita payah sangat nak memberi. Macam mana kita nak menerima hajat-hajat kita tu kalau diri sendiri pun kurang memberi? Macam mana?

Maka, jadilah manusia yang sentiasa memberi tanpa alasan. Moga dari situ Allah perkenankan setiap hajat kita dan menjadikan kita dan orang sekeliling lebih baik, Allahumma aamiin.

0 comment: