Saya tak rajin untuk menuntut ilmu seperti Saidatina Aisyah, saya tak selembut Saidatina Khadijah, saya tak setaat Saidatina Fatimah . Tapi tak mustahil untuk saya dan ' anda ' cuba untuk jadi seperti mereka. InsyaAllah.| Jangan sesekali kita lupakan Al-Quran, takut nanti Al-Quran lupakan kita, siapa nak tolong kita di akhirat kelak? | Doakan mereka yang sedang berjuang mati-matian di Palestin sanaa, insyaAllah sama-sama kita berdoa. | A true dreamer is the one who will never stop dreaming and works very hard to make their dream comes true...
Sunday 10 June 2018

Semangat Al Fateh yang hilang.

Hyep assalamualaikum !

Pernah dengar lagu Sultan Muhammad Al Fateh? Mari kita renungi liriknya.

Utusan...
Tuhan bersabda,
Benarkan...
Satu ketika,

Derapan...
Kuda kan tiba,
Bebaskan...
Kota di Roma

Tentera Fateh pun datang,
Hadis Nabi kuatkan iman,
Layar kapal rentas daratan,
Tanduk Emas dibantu Tuhan.

70 kapal pun tiba,
Byzantine gegak gempita,
200 ribu tentera,
Mimpi buruk sudah pun tiba.

800 tahun penantian,
Konstantin akhir ditawan,
Panji Islam dikibar Hassan,
Tubuh syahid jiwa dikorban.

Itulah si anak muda,
Beraksi menggegar dunia,
Itulah sebaik raja,
Itulah sebaik tentera.


 (gambar sumber google)
Siapa pernah baca kisah Sultan Muhammad Al Fateh ni ataupun pernah dengar kisah ni? Majoritinya mesti katakan YA kan sebab kisah ni agak famous dan lagunya pun best! Bagi yang tak pernah dengar lagu ni boleh search kat youtube this song.

Kalau kita tengok kat liriknya pun kita tahu, dah beratus tahun penantian kita nak jadikan Kota Konstatinople tu sebagai negara Islam.  


(gambar sumber google)

Apa sebenarnya yang Hana cuba nak sampaikan? Apa yang dimaksudkan dengan semangat Al Fateh yang hilang? Korang boleh bayang tak macam mana beratus penantian nak jadikan kota tu sebagai kemenangan Islam punya payah tapi akhirnya berjaya ditawan oleh pemuda hanya berumur 21 Tahun guys, 21 TAHUN ! Umur Hana sekarang ! Tapi Hana belum pun contribute apa-apa pada umur semuda ini . Ini bermaksud, Al Fateh ni ada semangat yang sangat POWER yang mampu menjadi penolakan untuk dia berusaha menangkan Islam.

TAPI, semangat yang ada pada Al Fateh sekarang ni, ada ka pada kita? Semangat untuk menangkan Islam itu sendiri. Semangat nak menangkan bukannya maksud Hana kita perlu berperang, angkat senapang, pakai meriam, bunuh semua orang kafir. Bukan. Kalau kita lihat negara kita iaitu Malaysia ni, korang tahu kan negara kita sekarang ni ialah negara ISLAM. Ini bermakna, usaha kita tak perlu susah payah macam Al Fateh sampai nak kena bawak kapal dia yang besar tu tarik dengan tentera-tentera untuk redah laut. TIDAK. Begitu mudahnya kita berupaya rasa nikmat ISLAM tanpa susah payah seperti umat terdahulu.

Jadi, sepatutnya SEMANGAT yang perlu ada pada diri kita sekarang ialah SEMANGAT PERTAHANKAN NEGARA ISLAM kita. Jangan biarkan sedikit demi sedikit orang yang anti-Islam ni melenyapkan Islam dalam negara kita. Korang aware kan kebelakangan ni negara kita macam-macam lah isunya sejak tukar kerajaan baru ni. Ancaman daripada orang-orang liberal, agenda fahaman daripada segelintir orang atasan bukan Islam, semuanya membawa kepada negara yang sekular iaitu yang memisahkan Islam dengan kehidupan.

Bila ada yang nak naikkan non Muslim sebagai menteri ( yang sepatutnya diberikan mandat kepada orang Islam, Supposedly ! Sebab kita negara Islam ), kita bukan tak bagi. Kita menyatakan kerisauan kita pada orang awam. Tahu jawapan apa yang Hana dapat daripada geng-geng pelajar luar negara yang kononnya memang pandai, dah belajar jauh di negara bukan Islam ( seperti US , UK ) misalnya.

"Hana, jangan risau. I belajar kat sini, kat US, walaupun orang cakap Islam itu ini, ancaman pun macam banyak, tapi even though pemimpin dia bukan Islam pun, kami dapat menjalankan kehidupan Islam kami dengan baik. Boleh je buat ibadah tanpa gangguan."

Let me highlight the words yang tak boleh belah.

'even though pemimpin dia bukan Islam pun, kami dapat menjalankan kehidupan Islam kami dengan baik'

Kesiannya ! Pathetic ! Hana rasa sedih sangat dengan ayat tu. Maksudnya, you don't ever care kalau negara Malaysia ni ditadbir suatu hari nanti oleh non Muslim. Mana semangat Al Fateh yang berusaha macam nak mati untuk dapatkan negara Islam? Kita yang asalnya dah negara Islam sendiri TIADA LANGSUNG semangat nak pertahankan KEISLAMAN negara kita. Be careful guys, mana ada negara Islam ditadbir oleh bukan Islam. Syarat sesebuah negara itu untuk menjadi agama rasmi negara ialah ISLAM MUST pemimpin dia Islam. Bila you bagi peluang pemimpin itu bukan Islam, means you're giving up you're country as a Muslim's country.

Sumpah sedih! Apa gunanya parents korang hantar korang belajar jauh-jauh ke negara orang kalau balik, korang gadaikan sendiri semangat Islam korang? ( untuk segelintir)

Nanti, akan ada orang bagi respon,

"Lebih baik negara ditadbir oleh orang bukan Islam dah orang Islam sendiri korup"

O Allah, there are so many pemimpin Islam yang tak korup tapi yang non Muslim jugak orang sanjung. Im not trying to be racist. Mempertahankan agama saya bukan bermaksud saya menjadi racist. Tapi kalau sampai agama tergadai untuk elak daripada dikatakan racist, saya rela menjadi racist. 

So guys, whatever happen in future, please !! please ! Pertahankan Islam. Jangan sampai pemikiran untuk gadaikan negara Islam kita terlintas kat fikiran. Selama ni kita hidup aman damai saja tanpa gangguan. Please guys? Apa yang korang fikir korup sangat sampai rasa tak bernafas sangat kat hidup sebelum ni? Suara rakyat mampu mengubah orang atasan. In Sha Allah jom kita sama-sama berdoa kerajaan baru kita ni mampu mempertahankan hak Muslim dan hak orang Melayu . 

0 comment: