Saya tak rajin untuk menuntut ilmu seperti Saidatina Aisyah, saya tak selembut Saidatina Khadijah, saya tak setaat Saidatina Fatimah . Tapi tak mustahil untuk saya dan ' anda ' cuba untuk jadi seperti mereka. InsyaAllah.| Jangan sesekali kita lupakan Al-Quran, takut nanti Al-Quran lupakan kita, siapa nak tolong kita di akhirat kelak? | Doakan mereka yang sedang berjuang mati-matian di Palestin sanaa, insyaAllah sama-sama kita berdoa. | A true dreamer is the one who will never stop dreaming and works very hard to make their dream comes true...
Thursday 12 December 2013

KAWAN bukan PASANGAN.

Hyep assalamualaikum !

Sorry ehek ehek. Dah lama tak update. Lamalah jugak dah 7 hari T.T Ingatkan nak update seminggu sekali, konon nak bagi peminat sekalian sempat baca dalam masa seminggu. Yelah kan, sekarang ni semua orang duk pakat bercuti. Kutla ada yang missed my entry ke. Kekeke. Biarlah Hana nak perasan sekali sekala, konon ada ramai baca blog Hana but hakikatnya takdepun.

Ok, back to the point. KAWAN bukan PASANGAN. Siapa pernah baca tajuk yang serupa ginilah kat dalam paper Metro dua minggu lepas if Im not mistaken. Ceyhh, tanya jugak kat kau orang nih, muka macam tak pernah sentuh newspaper ja. *muahaha jahat -.- Apa yang Hana nak cerita ni ialah berdasarkan apa yang Hana baca dalam paper, apa yang Hana alami sendiri dan ada yang Hana tengok di sekeliling.



KAWAN bukan PASANGAN atau dalam bahasa omputeh ' Friend but not Lover' . Suka hati ja Hana bagi translation. Kekeke. Maksudnya di sini, jangan harapkan kawan anda untuk menjadi seperti pasangan anda atau nak sedap sikit 'dont expect your friend to be like your boyfriend/girlfriend' Kau orang jangan ingat kengkawan kau orang macam pakwe dan makwe okeyh? Sini mari dekat, mamak mau cerita.

Ada ka orang yang macam tu? Tanya si polan. Bedah pun menjawab, ada, jangan ingat takda. Polan bertanya lagi, macam mana tu? Maksudnya sikap yang macam mana yang membuatkan kita ni sampai nak anggap kawan kita pasangan kita?

Sikap pertama : Anytime, anywhere, bla bla nak bertexting / bermesej.

Nama-nama ini tidak ada kaitan antara hidup dengan mati

Leha : Buat ape? *send*

Bedah : Tak buat apa2 pun. Kau? *send*

Leha : Pun sama. Hehe. *send*

Bedah : :D *send*

Leha : :) *send*

Bedah : *ok, macam dah tadak apa dah. Takpe kut tak balas. lalala*

10 minit kemudian ..

Leha : Asal tak balas? *send*

Bedah : Oh, aku ingat kau dah kehabisan idea >_< *send*

Leha : Mana ade. Aku tunggu kau balas tahu tak. *send*

Bedah : Alahai, sorrylah *sending....message failed...* 'aduhai, pehal pulak ni. Kang tak pasal-pasal Leha mengamuk. Alamak ! Kredit habis. Ayuyuyu.

Leha : Kfine. Suka hati kaulahh ! *send*

Dalam hal ni, takkan setiap masa nak mesej? Ikut orang jugak guys. Kalau macam kawan korang memang suka mesej setiap masa macam Hana ngan Zaf atau Hana ngan Mira, takpelah. Ini tidak, kalau korang sendiri bagi petanda takda idea, memang tak balaslah kawan korang tuu. 



Jealous tak tentu pasal.

Korang tengok kawan korang rapat dengan orang lain. Ok fine, biar jelah bukan dia nak lari daripada hidup korang pun. Selagi kawan tu masih layan kita, okaylah kan? Ini tidak, korang nak konker dia sorang-sorang. Orang lain tak boleh nak baik sangat dengan dia. Hey ! Kawan hang tu bukan laki hang. Hana pun akui Hana pernah mengalami simptom ini, tapi Hana dah cuba buang so alhamdulillah okay ja. Cuma, ingat tau, once kita dah ada kawan baru dan kita baik sangat dengan dia, tolong jangan abaikan kawan lama kita yang pernah tolong kita selama ni. Kesian kawan kan?

Asyik nak berteman.

Pergi mana pun nak kawan kita teman. Pergi situ nak orang teman, pergi sini nak orang teman. Ya, memang kita kawan. Tapi janganlah guna ayat ' macam nilah kawan, ajak teman tanak teman. ' Cuba fikir balik, selama ni kita memang duk teman ka kawan kita pegi mana-mana. Rasanya tak selalu. Macam tulah kat kawan kita, depa ada hak jugak sebagai pengguna. Luls kejadah.


Sebenarnya banyak lagi ciri-ciri orang yang suka anggap kawan tu macam pasangan. Boeh tu ikutla kawan kita, kalau dia memang tak kisah, so go onlahh. Kalau kawan kita sendiri buat-buat ja selesa tapi kat belakang duk mengadu kat orang lain yang dia tak puas hati kat kita, baik kita berubah. Ya, Hana akui Hana pun macam tu jugak kekadang tapi Hana cuba ubah. Hana nak tolong jugak kau orang. Berhati-hati dengan kawan dan jaga perasaan kawan kita. Tapi sebenarnya, kalau orang tu betul-betul sahabat kita dia tak kisah pun perangai kita yang duk anggap pasangan nih. Seriously. :')



Sahabat . Bukan orang yang sentiasa ada kat kita waktu happy ja.. Sahabat ni orang yang selalu ada susah senang kita, selalu doakan kita tanpa kita tahu, walaupun dia tak selalu ada dengan kita tapi bila kita perlukan dia, dia tak pernah menolak. Ingat tu . 

#SayaSayangSahabatSaya. 4S :')


0 comment: