Saya tak rajin untuk menuntut ilmu seperti Saidatina Aisyah, saya tak selembut Saidatina Khadijah, saya tak setaat Saidatina Fatimah . Tapi tak mustahil untuk saya dan ' anda ' cuba untuk jadi seperti mereka. InsyaAllah.| Jangan sesekali kita lupakan Al-Quran, takut nanti Al-Quran lupakan kita, siapa nak tolong kita di akhirat kelak? | Doakan mereka yang sedang berjuang mati-matian di Palestin sanaa, insyaAllah sama-sama kita berdoa. | A true dreamer is the one who will never stop dreaming and works very hard to make their dream comes true...
Monday 4 November 2013

Pemimpin ? Takkan aibkan orang :)

Hyep assalamualaikum !

Caci maki saja diriku, bila itu bisa membuatmu kembali bersinar dan berpijak seperti dulu kala~~

Bila kita digelar sebagai pemimpin, tak perlu cakap banyak. Amanah ! Itu yang penting untung kita pegang. Sekali kita tak jalankan amanah, semua akan dipersoal di akhirat kelak. Nak ka? Tak takut ka ?

The world is not wrong, it just humans who make it wrong. Seriously.

Sebut pasal AMANAH, jangan ingat bila kita dah jalankan amanah tu kita kira ni lepaslah dari dipersoal. Deyy people ! Wake uplaa. Jangan ingat semudah tu. Cara kita jalankan amanah tu pun penting jugak beb. You know what, korang mesti tertanya-tanya why I've been discussing about this. Ok, baru-baru ni Hana ada Kem Kepimpinan Pengawas. Dalam surau haritu, waktu boys pergi solat Jumaat, kakak-kakak facilitator tu bagi peluang untuk bertazkirah tapi dia pilih orang and then orang tu lepas bagi tazkirah dia kena tunjuk orang lain. I've been waiting for any of them to point at me because I have something to talk about. Memang dah simpan lama dah nak cakap tapi none of them point at me sampailah masa habis. Agak kesal di situ but its okay. Masa tu banyak. Maybe Allah didnt let me to talk on that time.

Dengan izin Allah, I wanna discuss about Pemimpin Tidak Akan Mengaibkan Orang lain.

Korang pun tahu, bila Hana start bercakap about something which means benda tu memang tengah berlaku dalam kalangan kita sama ada uolls sedar atau pun tidak. Okey, bertenang. Tarik nafas, hembus.

Bila kita sebut pemimpin, pasti kita akan mengalami masalah sama ada cara kita nak handle something tu ataupun  people around us yang bagi tomahan kat kita, cacian kat kita. Ok, bila sebut ada orang bagi cacian or what ever it is, kenapa benda tu berlaku? Adakah sebab cara kita memimpin ataupun sebab orang dengki. ? Apa pun jawapan antara kedua-duanya, PEOPLE WILL RESPECT US IF WE RESPECT THEM.



Satu ja Hana nak pesan, setiap masalah yang orang lain hadapi melibatkan pemimpin tu sendiri, kita ni tadak hak nak share benda tu dekat everyone. Hana bagi contoh. Ada seorang ni, dia buat kesalahan, lepastu dia bersikap kurang ajar, kita ni ditugaskan untuk menyelesaikan masalah tu. Wajarkah kita untuk mengaibkan dia which means kita cerita kat semua orang yang tadak kaitan untuk selesaikan malasah tu pasal kesalahan dia? Tahukah kamu bahawa, sekali kamu menceritakan kesalahan dia tanpa kamu berniat selesaikan masalah dia, niat kita tu cuma nak puaskan hati kita, niat kita tu cuma nak bagi orang marah kat budak yang buat kesalahan tu, kita silap. Betapa salahnya kita kat situ. You know what, once kita dah aibkan orang, orang yang tadak kaitan tak teragak-agak untuk monokok tamba cerita kita. Apa jadi bila ada tokok tokok tokok tokok tokok ( ok nak menunjukkan betapa banyaknya tokok lol ) tambah banyak? Fitnah kan? Nampak tak permainanya di situ ? :)


Sekarang ni, Hana nak tanya. Biarlah orang nak cakap apa pun. APA HAK KITA UNTUK MENGAIBKAN KESALAHAN ORANG LAIN YANG DIBERI AMANAH KEPADA KITA UNTUK MENYELESAIKAN BENDA TU TAPI KITA PEGI CERITA KAT ORANG LAIN TANPA RASA BERSALAH DAN MASALAH TU BOLEH SELESAIKAH? Masalah boleh selesaikah lepas orang lain puas hati sebab dapat tau kesalahan someone? Kat situ, dahla timbul fitnah, maruah budak tu jatuh, kita puas hati ka setan yang puas? Lepastu, timbul dendam pulak. Astagfirullahaalazim. *geleng-geleng kepala*

I dont know what to sayla kan, I've been watching this kind of problem happening around us. Please la guys, kita ni tak hebat mana pun setakat nak aibkan masalah orang tu. Kita salahla beb. Amanah kita tu, kita tak jaga dengan baik. Peganglah kata-kata ni :

Seorang pemimpin tidak akan mengaibkan orang lain sebab dia tahu cara untuk menyelesaikan dengan baik. Jagalah aib orang, maka Allah tutup aib kita dunia akhirat. 




#Kita orang islam, ingat tu. Allah hu. :')